Saturday, June 1, 2013

អាពាហ៍ពិពាហ៍​ និងពាក្យ​ខ្លាន់ស្លា​ នៅក្នុង​សង្គម​ខ្មែរ​​

ភ្នំពេញ:​ ចាប់តាំងពី​​ថ្ងៃ​ចេញ​​ព្រះ​វ​ស្ស​ភ្លាម​មក​ គឺ​គេ​សង្កេតឃើញ​មាន​រោងការ​បាន​សង់​ឡើង​តាម​ដងផ្លូវ​សឹងតែ​ជាប់ៗ​គ្នា ស្ទើ​តែ​រាល់ថ្ងៃ​ទៅហើយ ដែលមាន​រោងការ​ខ្លះ​បាន​បិទផ្លូវ​ឈិ​តឈឹង​នាំ​កក​ស្ទះ​ចរាចរ​ក៏មាន ហើយ​ខ្លះទៀត​ទុកចន្លោះ​បន្តិច​គ្រាន់​នឹង​បានចេញ​ចូល​។ ម្យ៉ាងទៀត​វិញ រដូវ​កាល​នេះ​អាច​ចាត់ទុកថា គឺជា​រដូវ​កាល​នៃ​ជិវិត​អាពាហ៍ពិពាហ៍​ផង ហើយ​អ្នក​ដែល​ត្រូវគេ​អញ្ជើញ​​ទៅ​ចូលរួម​ក្នុង​ពិធីការ​ក្នុង​មួយ​នាក់​ទៅ​២ ទៅ​៣​កន្លែង​ក៏មានដែរ​។ ចុះ​អត្ថន័យ​អាពាហ៍ពិពាហ៍​សម្រាប់​ជនជាតិខ្មែរ​យ៉ាង​ដែរ បានជា​មិនអាចខកខាន​បាន ព្រមទាំង​ធ្វើឡើង​យ៉ាង​អ​ធឹ​ក​អធម​​ដូច្នេះ​?​យោងតាម​ឯកសារ​វប្បធម៌​-​ អរិយធម៌​ខ្មែរ របស់លោក​សាស្ត្រ​ចា​រ្យ ពន់ ឆាយ បាន​ឲ្យ​ដឹងថា ចំពោះ​ពាក្យ​ថា “​អាពាហ៍ពិពាហ៍​” នេះ វា​មិនមែនជា​បញ្ហា​តូចតាច​នោះទេសម្រាប់​សង្គម​​ខែ្មរ​យើង​។ ខ្មែរ​យើង​សឹងតែ​ចាត់ទុក​ពិធី​មួយ​នេះ​ថា ជា​ពិធី​ជាទី​សក្ការៈ​សម្រាប់​ខ្លួន ព្រោះថា​ខ្មែរ​យើង​បាន​ឲ្យ​តម្លៃ​ជាខ្លាំង​ទៅលើ​ពិធី​មួយ​នេះ​។ គ្រួសារ​ណា ដែល​បាន​រៀបការ និង​គ្រួសារ​ណា ដែល​ពុំបាន​រៀបការ​ត្រូវ​សង្គម​ឲ្យ​តម្លៃ​ផ្សេងគ្នា​គឺថា “​អ្នកដែល​បាន​រៀបការ​ត្រូវ​សង្គម​ឲ្យ​តម្លៃ​ខ្ពស់​ផុត​ដូច​មេឃ និង​ដី​ជាមួយ​អ្នក ដែល​បានគ្នា​ជា​ប្តី​ប្រពន្ធ​ដោយ​មិនបាន​រៀបការ​នោះ​”​​។​ប្រភព​ឯក​សាសរ​ ខាងលើ​បាន​បន្តថា “​អ្នកដែល​មិនបាន​រៀបការ​ចាត់ទុកជា​អ្នក​អភ័ព្វ គ្មាន​ភ័ព្វវាសនា ហើយ​អ្នកនោះ ត្រូវ​សង្គម​រើសអើង​មិន​ទទួលស្គាល់​ឲ្យ​ចូលរួម​ក្នុង​ពិធី​មង្គល​ផ្សេងៗ ដូចជា​បង្វិលពពិល ឬ​អ្នកផ្លូវ​ចៅ​មហា​ឡើយ​។ បើ​បាន​គ្នា​ជា​ប្តី​ប្រពន្ធ លុះត្រាតែ​ឆ្លងកាត់​ពិធី​អាពាហ៍ពិពាហ៍​នេះ​ជាដាច់ខាត​”​។​ណាមួយ​ប្តី​ ប្រពន្ធ ដែល​រស់នៅ​ស្មើមុខ​-​មាត់​ក្នុងសង្គម និង​ទុក​កិត្តិយស​នេះ​រហូត​ទៅដល់​កូនចៅ​ជំនាន់​ក្រោយ​ទៀត ដែល​គេ​ហៅថា “​កូន​មាន​ខាន់ស្លា​” នោះ​ជា​អ្នក​ដែល​បាន​រៀបការ​ត្រឹមត្រូវ​តាម​ប្រពៃណី​។​​ចំពោះ ពាក្យ​ថា​ខាន់ស្លា​នេះ សំខាន់​ណាស់ បើ​រៀបការ​គេ​ត្រូវ​គិត​ពាក្យ​ខាន់ស្លា​នេះ​ផង​។ រីឯ​អ្នក ដែល​គ្មាន​ខាន់ស្លា កូនចៅ​អ្នកនោះ​នឹងត្រូវ​បានទទួល​ការរើសអើង​ពី​សង្គមគេ​មិន​ហ៊ាន​រាប់អាន គេ​មិន​ហ៊ាន​ចូល​ស្តីដណ្តឹង ឬ​លើក​កូន​ឲ្យ​ទេ ពីព្រោះ​គេ​យល់ថា អ្នក​ទាំងនោះ​ជា​កូនឥតខាន់ស្លា បើ​មាន​ទំនាក់ទំនង​នាំ​ឲ្យ​ថោកទាប​ដល់​ខ្លួនគេ​។​រីឯ ចាស់ៗ​លោក​តែង​ប្រាប់ថា ក្នុងករណី​មាន​ជម្លោះ​គ្នា​រវាង​កូនអ្នកមាន​ខាន់ស្លា និង​កូន​អ្នក​គ្មាន​ខាន់ស្លា កូន​អ្នក​គ្មាន​ខាន់ស្លា​នោះ មិន​ហ៊ាន​ប្រឈមមុខ​នឹង​ពួកគេ​ទេប្រសិនបើ​គេ​ជេរ គេ​ជេរ​ថា “​អា​កូនឥតខាន់ស្លា​”​។​​ ម្យ៉ាង​មួយទៀត ប្តី​ប្រពន្ធ​មាន​ខាន់ស្លា​គេ​ជឿថា គ្រួសារ​គេ​ប្រាកដ​ជាមាន​សិរី​សួស្តី​សុភមង្គល រកស៊ី​មានបាន​ត្រជាក់ត្រជុំ​ជា​រៀងរហូត ព្រោះ​គេ​បានទទួល​ពរ​ពី​ម្តាយ​ឪពុក និងការឧបត្ថម្ភ​ពី​លោក​ទាំងសងខាង​ផង​។ ដូច្នេះ​អាពាហ៍ពិពាហ៍​មួយ​មាត់​នេះ មានតម្លៃ​ធំធេង​ណាស់​សម្រាប់​សង្គម​ខ្មែរ វា​មិន​ត្រឹមតែ​បានបង្ហាញ​ភាពថ្លៃថ្នូរ​ជា​មនុស្ស​ប៉ុណ្ណោះ​ទេ តែ​វា​ក៏បាន​ជួ​យសម្រួល​ឲ្យ​អ្នកនោះ​ឲ្យ​រស់នៅ​ស្មើមុខស្មើមាត់​ជាមួយ​អ្នក​ ដទៃទៀត​នៅក្នុង​សង្គម​ជាមួយគ្នា​ផងដែរ​៕